• <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • >

Uncategorised

Apátfalva történelme

Apátfalva a Maros jobb partján, Makótól keletre, tíz kilométernyi távolságban fekszik. A makói kistérség része, amely az ország délkeleti kapuja. Míg régen a népek országútja haladt itt, ma a 43-as számú főközlekedési út vezet át Romániába.

Apátfalva – neve szerint – valamely monostor apátjának birtokát képezte.

A köznép a mai napig Pátfalvának hívja, első előfordulása a Pothfalua névalak.

Apátfalva keletkezését a csanádi révnek köszönhette, hiszen a település a Maros partján, a csanádi várhoz vezető utak találkozásánál született meg.

Az első okleveles adat a XIV. századból maradt fenn, a község neve 1334-ben a pápai tizedlajstromban fordul elő, ekkor már közepes nagyságú Csanád megyei településnek számított.

A Maros - völgye a középkorban sűrűn lakott, az Alföldnél jobban beépült, civilizált terület volt. A gazdagon benépesült táj arculatát a török pusztítások sorozata semmisítette meg. A falut és a Maros mentén húzódó tölgyerdőt felégették, a szántók parlagon maradtak. A kegyetlen pusztítások nyomán ember nélkülivé vált a táj.

 A török hódoltság után lassan népesült be a térség, az elpusztított falvak többsége azonban sohasem épült újjá. A település neve a Dózsa-féle parasztháború kapcsán került be az ország történetébe. Az Apátfalva melletti síkon országos jelentőségű összecsapásra került sor, a Dózsa-sereg egyik előretolt egysége 1514. május 27-én itt szenvedett vereséget a főúri csapatoktól. Egy nappal ezután a paraszti seregek győzelmet arattak Nagylak mellett. Megtorlásul Dózsa az egyik vezérét, Csáky Miklós csanádi püspököt az apátfalvi révnél karóba húzták. Ezek az események a parasztháború fordulópontját jelentették, végső szakítást az urak és a keresztesek között.

1750-ben vette kezdetét a falu újratelepítése, templomát 1754-ben kezdték el építeni. Az 1831. évi kolerajárvány - amely 137 áldozatot követelt – idején a helytartótanács utasítására Csanád megye határait le kellett zárni. A kolera megszűnésekor Szent Anna tiszteletére örök ünnepet fogadtak, melyet minden évben megtartanak.

A z 1848-1849-es forradalmat és szabadságharcot baj nélkül vészelte át a település.

 

 

A millennium évében Csanád vármegye méltóan készült az ünnepre, hiszen ekkor adták át a falu határában a Maroson átívelő közúti hidat, amelyet már 1895-ben felavattak.

Apátfalva újkori története két és fél évszázadot ölel fel. Népessége gyorsan fejődött, a korai időszakban fontos volt az állattartás, az évek alatt egyre több legelőt törtek föl, a megélhetést a földművelés jelentette az emberek számára.

Az első világháború alatt a község fejlődése lelassult, 1400-an vonultak be, közülük 173-an haltak hősi halált a frontokon. 

1919.június 23.-án a Román megszállás és intézkedéseik hatására iszonyatos események vették kezdetüket Apátfalván. Ekkorra elfogyott az apátfalvi emberek türelme a szabadrablást folytató, megszálló román csendőrséggel szemben. Tettlegességig összeszólalkoztak a megszállókkal, a harcokban három román katona vesztette életét, a helyiek agyonverték őket. Ennek hatására  kivezényelt büntető századot a falu lakossága két órán át fel tudta tartóztatni, végül a román csendőrség bejutott a faluba, összefogdosták az ellenállókat, kivégezték őket, sokakat testileg- lelkileg egy életre megnyomorítottak. 1925. október 25-én avatták fel a „Koszorúzó honvédot” ábrázoló emlékművet. A talpazat két oldalára 173 hősi halott nevét, a hátoldalra az 1919. június 23-i román vérengzés 40 apátfalvi áldozat nevét vésték fel. Azonban, 1927. november 14-én a hivatalos névsor elkészítésekor kiderítették, hogy még 21-en estek áldozatul a román megszállásnak, így az ő nevük is felkerült a felújított emlékműre,hiszen emlékük megőrzése a mindenkor jelen társadalom feladata.

 

A második világháború alatt 1944. szeptember 25-én vonultak be a szovjet katonák Apátfalvára. A harcok elmúltával megkezdődött a falu újjáépítése, a régi vezetőknek távozniuk kellett, helyükre új vezetők álltak. A rend fenntartására önkéntes rendőrség kezdte meg működését.

Az 1950-es években megtörtént Apátfalva és Magyarcsanád egységesítése Csanád néven, ám rövid időn belül kiderült, hogy elhibázott döntés volt, ezért 1954-ben a két települést újra szétválasztották.

Az 1956-os események meghatározó alakja Keresztúri András tanító volt.

Társaival bizottságot hoztak létre, kérték a parasztokat a vetés és egyéb munkák folytatására, eltávolították a vörös csillagot a közintézményekről, a lakosság nyugalmát nemzetőrséggel biztosították. A forradalom ideje alatt a községben erőszakos cselekmény, tüntetés nem történt.

A település népessége gyorsan fejlődőtt. A kapitalizmus azonban alapjaiban támadta meg a paraszti kultúrát. A kapitalizmus leegyszerűsítette a z élete, és mindenkit belekényszerített a legélesebb társadalmi harcba.

  

 

Apátfalva sajátos néprajzi szigetet alkot, lakói mai napig tájszólással beszélnek. Hagyomány és a szokáskincsük lényegesen különbözik az alföldi emberétől, etnikailag meghatározott eleme a palócság, de keveredtek közéjük jászok is. Népi kultúrája nem rekedt meg a betelepülés szintjén, bár a technika és a civilizáció változása jelentősen rányomta bélyegét.

Építészetében, bútorművességén, népi kerámiáiban a makói és a hódmezővásárhelyi mesterek hatása mutatható ki. A néphagyomány őrzése mellett a falu népét a mélységes vallásosság jellemezte. Katolikus hitük nem formalitásokban, hanem zsigereken átható, mindennapi életükön átsugárzó hitben mutatható ki.

Az apátfalviak öntudatosak, virtuskodásra hajlamosak és szalmalángszerűen lobbanékonyak. Régen a nagy falusi rendezvények ritkán múltak el bicskázás nélkül. Igaz történet, hogy a 1920-ban a rekviráló román katonákat vasvillával verték ki a községből, ezért kapta a falu a „vitéz Apátfalva” elnevezést.

A pátfalvi nők híresek voltak szépségükről, azt tartották róluk, hogy beszédesek, táncot-mulatozást kedvelők és cifrálkodóak.

Féja Géza, a híres falukutató találóan írt a pátfalvi népről:” Az új országhatár szélén déli Csanádban, Makó közvetlen közelében egészen különös sziget Apátfalva….Főleg palóc telepesek szivárogtak ide, s utódaik ma is élesen különböznek a déli Tisza-vidék népétől. Kedélyük sokkal lágyabb, beszédük kedves, szikrázó, humoros. Nagyon vallásos katolikusok, de ugyanakkor rátartiak, gőgösek és harciasok is. A verekedés és a bicskázás kiirthatatlan „népszokás” Apátfalván.

A székelyekre emlékeztetnek, van bennük valami egészséges törzsi vadság, fejlett esztétikai hajlandóság, bévülről folyton mosolyra csiklandozó életkedv s misztikus hajlam is”.

 

Demográfiai adatok:

 

Év  Összesen ( fő )
2011.01.01. 3214
2012.01.01. 3149
2013.01.01. 3110
2014.01.01 3115
2015.01.01 3074
2017.01.01 3076
2018.01.01 3028
2019.01.01 3006
2020.01.01 3014
2021.12.31  2995
2022.12.31.

3059

2023.12.31. 3030
2024.12.31. 3036

Kedves Apátfalviak!

Tisztelt Látogató!

Mindannyiunk közös érdeke, hogy településünk elinduljon a fejlődés útján, ezért a felruházott bizalomnál fogva tudásom legjavát szeretném nyújtani, azért hogy Apátfalva élhető és sikeres település legyen. Nehéz út áll előttünk, de összefogással, a közösség erejével és sok munkával számos eredményt tudunk elérni.

Apátfalva megújulás előtt áll, a lehetőségekkel éppen ezért élnünk kell. A siker garanciája az apátfalvi polgárok elszántságában és tettrekészségében van.

A következő önkormányzati ciklusban sok feladatunk lesz, terveink megvalósításához világos célokra van szükség. Nagy felelősségünk van a tekintetben, hogy a lehetőségekkel miképpen gazdálkodunk. Érzem és tudom, hogy településünk és az itt élő polgárok a legjobbat érdemlik minden tekintetben, ezért szeretnék mindenki polgármestere lenni.

Az önkormányzat megújult honlapja mindenben nagy szolgálatot tehet, és épp ezért határoztunk úgy, hogy nemcsak a szokásos önkormányzati funkcióknak, hanem minden olyan információnak helyt fogunk itt adni, ami segítségére lehet az apátfalviaknak, és a község iránt érdeklődőknek.

Számítok önökre a jövőben is, bízom abban, hogy a településünkért végzett munka során partnerei tudunk lenni egymásnak. Szeretném, ha együtt valósítanánk meg céljainkat, közösen érnénk el sikereinket, mert csak is együtt sikerülhet, hiszen Apátfalva a közös ügyünk, a közös jövőnk.

 

Üdvözlettel:        Szekeres Ferenc

                              polgármester

 Testvértelepülések.

 

Apáca (Románia)
Csanádapáca
Kisorosz (Szerbia)
Jászjákóhalma